søndag den 12. februar 2017

Urban health og urban exploring

Mens der åbenbart er varmerekord i Sidney er ser vist kulderekord her i Perth - de lokale fortæller mig i hvert fald at sommeren er usædvanlig kold. Men regnen er aftaget og temperaturen landet på omkring en ganske god dansk sommer så det passer mig fint. Vi har haft travlt med lektier på skolen (jeg er i gang med at forberede et oplæg om fedme, som i mange udviklingslande paradoksalt nok findes sideløbende med underernæring), men jeg har heldigvis haft tid til at få brugt  den cykel som min danske ven Miriam venligst har lånt mig. Perth er en meget smuk by, både arkitektur og natur. Og den er perfekt til cykelture med cykelstier overalt og ofte genveje gennem grønne områder. I dag cyklede jeg igennem et nyere område på sydsiden af floden, modsat centrum. Det er dejligt at se hvordan der omkring det nye stadium og nye bygninger er kæmpe offentlige grønne områder med vådområder til dyre- og plantelivet mellem floden og bebyggelse. Jeg kan godt blive lidt misundelig, når jeg sammenligner med Aalborg, der for tiden bygger meget tæt og klods op ad Limfjorden. Ofte tænker jeg at Danmark er langt fremme ift. at passe på naturen og f.eks. cykelkultur, men det er dejligt at se at andre lande/byer kan være endnu mere fremsynede.
De sidste ugers regn har gjort byen endnu smukkere og der dufter fantastisk af eukalyptus og fyr overalt.
Sidste lørdag var jeg i Fremantle med Alex og Andrea. Det er en lille havneby syd for Perth med mange hyggelige butikker, restauranter og et flot marked, hvor vi købte frugt og grønt (der ellers er dyrt for de fleste nationaliteter her - fordelen ved at være dansker er at man sjældent bliver overrasket over priser i udlandet😉).
I denne uge er vi blevet undervist uden for skolen. Ugens tema var Urban Health og vi har besøgt organisationer ude i byen som arbejder med sundhed for udsatte borgere: St. Barts, som er et plejehjem og aflastningsbolig for hjemløse ældre, AHCWA - Aboriginal Health Council som udfører sundhedsfremmende og behandlende arbejde blandt aboriginere både i og uden for byen og Homeless Healthcare. Det er mange hjemløse i byen og mange af dem er aboriginere. Mange af dem vil gerne snakke og jeg har allerede hørt en del historier fra dem. Nogle er flyttet fra Østkysten til Perth for at arbejde i minerne i Western Australia eller i byggeboom i byen. Men jobudbuddet I sådanne brancher går jo som bekendt op og ned og flere ender på gaden i nedgangstider. Der er store forskelle imellem den aboriginske og den øvrige befolkning ift . sundhed og sygdom, uddannelse, forventet levealder m.m. Det er spændende at høre om ildsjæle, der arbejder på at ændre dette, selvom der ligger omfattende og komplekse problemstillinger bag. 

Alt i alt en spændende uge med masser af inspiration for min fremtidige karriere😉

Krydsende andefamilier

Den hollandske opdager, der "opdagede" Perth og den sorte svane, som floden, Swan River, er opkaldt efter 
Hvide papegøjer 
Fremantle med den gamle markedshal i baggrunden 

2 kommentarer:

  1. Hej Heidi. Dejligt at høre fra dig. Det lyder rigtig spændende, det som du oplever.
    I følge vores nyheder skal hedebølgen i Sydney være historisk høj.
    Gad vide hvordan de fortæller ænderne hvilken bane de skal bruge. Godt med lidt humor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Wow det vidste jeg ikke, godt jeg ikke er i Sydney! Ja det er et godt spørgsmål, det er sikkert nogle kloge ænder😄 Jeg selv glad for at kunne øve mig på cykelstier i at køre i den forkerte side af vejen uden at være bange for at blive kørt over eller køre andre over 😨

      Slet