mandag den 27. marts 2017

Farvel og på gensyn Perth!

Efter 11 uger i Perth er jeg nu i gang med at pakke rygsækken igen. På lørdag tager jeg med mit team på i alt 13 personer til Manila, hvor vi skal være i 11 uger. Vi ved endnu ikke præcis hvad programmet bliver, men jeg kan høre på vores ledere og andre tidligere studerende, at det er helt normalt i YWAM: Mange aftaler med hospitaler og kontakter falder først helt på plads når vi er fremme og møder folk ansigt til ansigt. Men jeg kan også høre, at der altid er døre, der åbnes selv når det ikke lige var dem, vi havde regnet med, så jeg er ikke nervøs - men er spændt på hvad vi kommer til at opleve.

For et par uger siden vendte en del teams tilbage efter deres "outreach" i Manila. Det var spændende at høre om deres oplevelser. Et af de teams, der har været i Manila er fra en skole, der arbejder med sjælesorg/rådgivning. De har arbejdet i et fængsel i Manila, som i øjeblikket er voldsomt overfyldt med indsatte pga. Præsident Dutertes korstog mod stoffer. Over 500.000 pushere og misbrugere har meldt sig selv til myndighederne, som overvældet af dette store antal har bedt kirkerne i Manila om hjælp til at rehabiliteringen af dem. Så en del af vores outreach bliver muligvis at hjælpe kirkerne med dette. Et andet team var fra Homes of Hope, som er en tjeneste, der hjælper med at bygge og istandsætte hjem for mennesker i nød og de hjalp familier, der havde mistet deres hjem i en brand, der hærgede byen, mens de var der. Andre teams har arbejdet med gadebørn, unge i kirkerne og meget mere, men fælles er et ønske om - med Jesus ord - at være lys i verden. Det var meget spændende at høre om deres arbejde og de mennesker, de har mødt og jeg glæder mig til at blive en del af det😊

De sidste uger på skolen har budt på undervisning i tandpleje/behandling, pleje til gravide og fødende, ernæring og fejlernæring, børnepleje, førstehjælp ved ulykker. Alle vores undervisere har erfaring fra udviklingslande og det er meget spændende at lære fra dem og at høre om deres oplevelser. F.eks. hvordan tandlægearbejde kan udføres under åben himmel og uden elektriske instrumenter, fødselshjælp i meget primitive omgivelser og begrænset adgang til medicin og god hygiejne, træning i anlæggelse af venekatetre i en temmelig anderledes størrelse og kvalitet end jeg kender fra Danmark (de katetre vi øvede med var en venlig donation fra Indien og flere af os har stadig blå mærker på hænder og arme😃). Vi har lært om hvordan bladene fra moringa træet, der vokser i netop de lande, hvor fejlernæringsproblemer er størst, kan dække de fleste af de ernæringsproblemer! Vestens medicin og videnskab er ikke altid nødvendig, heldigvis😉

3 kommentarer:

  1. Spændende at høre fra dig søde Heidi :) mvh Camilla fra Aalborg

    SvarSlet
  2. Tak for din fine opdatering. Selv om jeg har rigtig god og jævnlig kontakt med dig og hører om hvad du laver. Ja så er jeg alligevel imponeret over hvad du har fået ud af dit ophold i Perth.
    Jeg håber og tror at det bliver spændende og - ikke for spændende - i Manilla. Mange kærlige tanker fra din mor.

    SvarSlet