mandag den 16. januar 2017

G'day from Down Under

Jeg har nu været i Perth i godt en uge, men jeg føler mig allerede hjemme på basen (hvilket er det YWAM kalder deres campus/kontorer rundt omkring i verden). Jeg deler værelse med tre piger, der alle er i min klasse - en sygeplejerske fra USA, en tandlæge fra Costa Rica og en jordemoder fra Østrig. Der er ca 40 forskellige nationaliteter på hele basen og jeg nyder det internationale miljø! Vi bor mange elever og frivillige i et hus et par minutters gang fra basen, hvor vi spiser og har undervisning. Alle er venlige og det er nemt at finde nogen at snakke med.

Den første uge har bestået af orientering om dagligdagen her. 180 elever startede på 10 forskellige skoler her i januar, så det kræver lidt koordinering at få hverdagen til at fungere. Vi har også fået tildelt daglige arbejdsopgaver. Alle på basen er frivillige og ulønnede, så vi hjælper alle med rengøring og måltider osv. Min klasse har fået morgenmadstjansen, så fra nu af er jeg blevet et A-menneske (man kan altid drømme) - vi skal nemlig møde i køkkenet kl 6! Det er lidt af en udfordring men det hjælper, at der er sommer og lyst om morgenen og at vi til gengæld har fri over middag hvor dagen er varmest (ca 35 grader)😄

Vi også fået lidt undervisning denne uge, emnet var Character of God (hvem og hvordan er Gud ud fra et kristent perspektiv). Alle i min klasse har tidligere gennemført en DTS (dvs et højskolelignende ophold, hvor man lærer om grundlæggende emner i kristendommen, og om hvordan de kan omsættes i praksis), så undervisning lidt en genopfriskning, men da det er 10 år siden jeg var på DTS var det OK😉
Et af emnerne var hvordan meditativ bøn kan bruges mod stress og det tænker jeg er meget brugbart som sygeplejerske 😁
Vi hørte også om et holistisk perspektiv på sundhed og sygdom: At mennesket er både krop, sjæl og ånd og at vi i bibelen ser eksempler på at Jesus ser og tager vare på hele mennesket. Holistisk pleje o er noget jeg har savnet i det danske sundhedsvæsen, så jeg har glædet mig til at arbejde mere med dette emne. Denne uge bliver dog mere praksisorienteret og vi har i dag undersøgt hinandens ører og hals😁

Der har heldigvis også været tid til picnic, strandtur og ture i byen, som er meget smuk. Her er dejlig varmt og jeg har allerede brugt en hel tube faktor 50 solcreme! Og jeg har til min lettelse  hverken mødt kæmpeedderkopper eller hajer - har kun stødt på nogle ret imponerende kakkerlakker😝

Sidst men ikke mindst skal jeg da også lige fortælle at jeg har fundet ud af hvor vi skal hen de sidste tre måneder af skolen: Manila! Vi skal vist både arbejde på hospital, klinikker og i slumområder der, men meget mere om det senere😀

Jeg skal selv financiere alle udgifter i forbindelse med undervisningen her i Perth og mit efterfølgende arbejde i Manila. Flere har venligt tilbudt at støtte mig økonomisk og har du lyst til dette kan det gøres på MobilePay 61274142 eller på https://secure.ywamperth.org.au/payments/
- vælg "student" og derefter "outreach fees" og skole: Medical Missions School i fanebladene og skriv mit fulde navn i kommentarfeltet. På forhånd tak for donationer, tanker og bønner😊

3 kommentarer:

  1. Tænker på dig Heidi, må du vokse i Kristus og tjene han og de mennesker i kommer ud til. Knus Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Mette. Jeg tænker også på dig og AAVM - I er savnede:-)

      Slet
    2. Mange tak Mette. Jeg tænker også på dig og AAVM - I er savnede:-)

      Slet